Sociale dienst jeugdwelijn, kindermishandeling

Sociale dienst jeugdwelzijn 

Ieder kind heeft het recht zijn ouders  te kennen en door hen te worden verzorgd. Belangrijk voor idividuele en genealogische identiteit kind. Morele dwang om kind waarheid over afstamming te vertellen. Vorming persoonlijkheid-identiteit anders ongelijkheid.
Eerbiediging privéleven : recht om identiteit ouder te kennen, geen onnodige inmenging privéleven, maatregelen die nodig zijn om recht op gezinsleven mogelijk te maken. Kind niet verantwoordelijk voor eigen instituut en niet gestraft voor gedrag ouder. Staat van individu in de familie daarom overstijgt het privé belangen en raakt het openbare orde.
Hoe jonger kind des te minder in staat een scheiding van een zekere duur van beide ouders te verdragen. Per jaar 1 dag dus 3 jaar maximum 3 dagen, dagen duren bij kind langer als bij volwassenen.  Nood aan continuïteit verzorger  <2 jaar zelfde omgeving) bad, eten, verversen, spelen, slapen, kleden. Huilend afscheid nemen verzorger (verlatingsangst bij ontwikkelingsfase) bijna elke dag ook jonge kinderen hebben geheugen.
Taxi gent didier
Loicie het arm schaapje gevangene van de Staat

Knelpunten bijzondere jeugdbijstand 

Toeval speelt steeds een grotere rol bij realisatie hulp, niet geprogrammeerde capaciteiten als noodoplossing worden gebruikt. Voortdurende stijging instroom, ontoereikend aanbod pleegzorg. Problemen met betrekking systematiek en sturing in jeugd hulpverlening. Jongeren van voorziening naar voorziening dus weinig continuïteit dus problematiek jongere escaleerde en geen verbetering. Bewustwording dat jongeren bij pleeggezin en voorziening kampen met geestelijke gezondheidsproblemen. Bij 42,6 % aanwezigheid van minstens 1 DSM stoornis maar moeders daarop niet gecontroleerd daar ligt oorzaak of bij slechte interventie jeugd hulpverlening. Erg discontinue hulpverlening niet op maat van cliënt maar gestuurd door aanbod. Bij weigering vrijwillige hulpverlening dan gerechtelijk maar ook hier weinig bepaling wat weigering vrijwillig inhoudt, afhankelijk van dominant karakter consulente. 

Wachtlijsten nog steeds ernstig probleem. Waardevol element van vroeger, bemiddelingscommissie, verdwenen die hadden meer afstand tot alle betrokkenen nu is het vervangen door kennisgevingsgesprek dat gezin nog laatste kans geeft tot vrijwillige hulpverlening. Het is de vraag of men niet meer wordt doorverwezen naar parket. Bezorgdheid over uitstroom, jongeren komend van bijzondere jeugdbijstand hebben het moeilijk als volwassene. De vertaling van onderzoek door deskundigen naar praktijk en omgekeerd blijft erg moeilijk door enge visie hulpverlening. 

Vanaf nieuwste decreet jeugdbijstand is ook pleegzorg enkel bevoegdheid jongerenwelzijn (what's in a name) en pleegzorg hun grootste en enigste financieringsbron met geld overheid dat maakt nog meer macht die ze kunnen gebruiken tegen mensen en kinderen waar hun financiering van komt. De wetenschappelijke basis voor beslissing pleegzorg plaatsing is zwak en niet duidelijk net als bij notie "kind in gevaar"  niets heeft duidelijke regels dus we doen maar ons zin terwijl kinderen toekomst van maatschappij bepalen.  

Kinderrechten hier in België blijven onbestaande en alle organisaties hier omtrent opgericht allemaal gefinancierd door Vlaamse regering grote schijn, overtreding kinderrechten moet je optreden maar rechtbank blijft alles beslissen. Structuur rechtbank Jeugdzaken, OM heeft alles beslissende bevoegdheid en monopolie dus zowel uitvoerende als wetgevende macht wat verboden is in grondwet zeker bij VOS jongeren beslissen zij alleen over doorsturing jeugdrechter. Ze gaan nog advies geven aan familierechter plus nog advies aan sociale dienst dan ben je heel onafhankelijk(?) maar vooral corrupt.



Reacties